Seřizování ventilových vůlíNejprve musíš demontovat sedlo, šusplech, plasty, nádrž, krabici se vzduchovým filtrem a odklonit pravý chladič vody. Je to lepší, pak je tam víc místa. Chladič stačí jen povolit a vyhnout, nemusí se vypouštět voda! Pokud už vodu vypustíš, tak rovnou zkontroluj termostat. Je v hliníkovém domečku nahoře mezi chladiči. U zadního válce stačí sundat víčka na víku ventilů. Pokud se ti nepodaří vyšroubovat kulaté víčko i u předního válce, tak nezbývá než sundat celé víko ventilů (protože je tam strašně málo místa na vyšroubování kulaté krytky) budeš muset taky povolit a dát na stranu přední cívku a i tak to víko ventilů půjde jenom nadzvednout a různým natáčením vyndat toho ježka v kleci (pozor na těsnění). Potom musíš vyšroubovat dvě zátky (na imbus) na levé straně boku motoru pod šusplechem. Je důležité aby motorka stála na hlavním stojanu nebo aspoň podepřená kolmo, aby nevytékal ze spodní zátky olej.
Pod horní menší zátkou jsou rysky na bloku a na setrvačníku. Na setrvačníku je několik rysek a písmen. Pro seřizování ventilů jsou určeny rysky s písmeny
RT a
FT. Pozor, písmeno
T je velmi důležité, protože samotné
F bez
T je ryska pro kontrolu předstihu a vůle ventilů by byly špatně seřízeny! Takže RT je pro zadní váec a FT pro přední. Místo spodní zátky si nasaď ráčnu s golou a otáčej proti směru hodinových ručiček dokud se rysky na klice neprotnou s ryskou na bloku. Zkontroluj, aby ventily na seřizovaném válci nebyly "ve střihu", tedy zda mají vůli a právě nenadzdvihávají ventily. Pokud jsou ve střihu = ventily nemají vůli, tak musíš otočit klikou ještě jednou dokola, aby byly ventily zavřené a tím i vahadla mírně volná. Když se protne ryska s FT s ryskou na bloku tak se seřizuje přední válec a když s RT, tak zadní válec.
Na podržení seřizovacího šroubu na vahadlu ventilu budeš potřebovat malý klíč č. 4, není to na šroubovák (dá se vyrobit pilníkem ze silnějšího plocháče. Dvouventily blíž ke karburátoru jsou sací a mají mít vůli +-0,15 mm a jednoventil výfukový má mít +-0,20 mm. Když se ti to podaří seřídit, tak protoč motor ráčnou ručně dvakrát dokola zpět na rysky a ještě jednou pro jistotu zkontroluj vůle. Pak to všechno slož opačným způsobem.
Pokud je nutno nějaký ventil seřídit, je už lepší úplně vyšroubovat stavěcí šroubek a podívat se na jeho dosedací plochu. Často totiž bývá tato plocha narušena či vydrolena a hrozí, že malé úlomky extra tvrdé povrchové úpravy šroubku nadělají v motoru paseku. Objednací číslo nového seřizovacího šroubku je 90014-MF5-000 a stojí asi 130 Kč.
Nastavení rozvodů je popsáno v záložce
Rozvody.
Vilemx
Ventilové vůle |
Sací ventil
0,13 - 0,17 mm |
Výfukový ventil
0,18 - 0,22 mm |